Το Σύνταγμα πρέπει να απαντήσει στην κρίση της Δημοκρατίας
Αρχίζοντας θέλω να κάνω μια αναφορά στα Πανεπιστήμια, θα καταλάβετε γιατί..
Επίθεση κουκουλοφόρων στο Πάντειο σε φοιτητές-μέλη της Πανσπουδαστικής.
Διαμαρτυρία των καθηγητών στη Θεσσαλονίκη. Μιλούν «για ανυπεράσπιστη πανεπιστημιούπολη έρμαιο των συμμοριών και εμπόρων ναρκωτικών».
Καθημερινά επεισόδια στην Πατησίων με το άσυλο προστατεύει λαθρέμπορους και διακινητές.
Και τέλος, ο ξυλοδαρμός και η ληστεία του Καθηγητή στο ΑΠΘ.
Προσέξτε:
Έχουν αξία τα όσα είπε ο καθηγητής «δεν αντέδρασε κανείς στην επίθεση ούτε και κάλεσε το 100 γιατί – όπως του είπαν- φοβούνται για τη ζωή τους». «Ζήτω η ελεύθερη διακίνηση των ληστών και των ναρκεμπόρων», αναφώνησε ο καθηγητής σε μια σπάνια εκδήλωση σαρκασμού για δαρμένο και ληστεμένο.
Θα μου πείτε, τι σχέση έχουν όλα αυτά με την αναθεώρηση του Συντάγματος…
Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, έχουν! Το είπε ο κ. Τσίπρας στον Alpha, το είπε και σήμερα εδώ στη Βουλή.
Ορισμένοι θέλουν να δυσφημίσουν τα δημόσια Πανεπιστήμια,διότι έχουν στόχο και σχέδιο να δημιουργήσουν ιδιωτικά Πανεπιστήμια, στα οποία θα έχουν πρόσβαση οι πλούσιοι φοιτητές.
Με αυτά τα μυαλά, λοιπόν, έρχεσθε να συζητήσουμε σήμερα την αναθεώρηση του Συντάγματος. Λέτε να μην αλλάξει το άρθρο 16 και να συνεχίσουμε να ζούμε στην υποκρισία με δεκάδες χιλιάδες παιδιά να σπουδάζουν έξω -ανάμεσα τους προφανώς και δικά σας παιδιά- αλλά στην Ελλάδα να μην έχουν άλλες επιλογές!
Και το χειρότερο:
Δίνετε και συνεχίζετε να δίνετε άδειες σε σχολές και παραρτήματα πανεπιστημίων να λειτουργούν με άδεια του υπουργείου Εμπορίου και όχι του υπουργείου Παιδείας!
Ουαί υμίν – είναι και επίκαιρα τα εκκλησιαστικά. Και από πού προκύπτει κύριε Τσίπρα ότι ο προϋπολογισμός πρέπει να μοιράζεται στα δημόσια και τα μη κρατικά πανεπιστήμια; Στην Ισπανία και τη Γερμανία απαγορεύεται ρητά η ενίσχυση των μη κρατικών πανεπιστημίων. Στη Γαλλία δεν προβλέπεται καν. Μπείτε στο δίκτυο “Ευρυδίκη” της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα βρείτε όλες τις πληροφορίες. Και απομακρυνθείτε λίγο από τα fake news που προσπαθούν να γεννήσουν νέα τέρατα. Και είναι τόσο μεγάλη η ιδεοληπτική σας τύφλωση που για να συζητήσουμε για τα μη κρατικά πανεπιστήμια εξαιρείτε από τη συζήτηση και το Άρθρο 16 παράγραφος 2 που ορίζει ως βασική αποστολή του Κράτους και την ανάπτυξη και της θρησκευτικής συνείδησης, δηλαδή επιβάλλει την κατήχηση!
Ούτε αυτό θα το αλλάξουμε; Πως μιλάτε μετά για θρησκευτική ουδετερότητα;
Εμείς θα επιμείνουμε: Αναθεώρηση του άρθρου 16 για οικονομικούς, κοινωνικούς, πολιτιστικούς, εκπαιδευτικούς λόγους θέλουμε μη κρατικά και μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια. Και ταυτόχρονα, ουσιαστική κατοχύρωση του δικαιώματος ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού!
Αφορά πολλές φορές τους ίδιους ανθρώπους. Και τους διώξαμε και δεν τους αφήνουμε να ψηφίσουν.
Προτείνουμε να μην είναι στην ευχέρεια της εκάστοτε κυβέρνησης αν θα ψηφίσουν ή αν δεν θα ψηφίσουν οι Έλληνες που ζουν έξω.
Και επειδή γίνεται μια προσπάθεια να εμφανιστεί το θέμα ως δαιδαλώδες και πολύπλοκο, προτείνουμε για την επόμενη εκλογική αναμέτρηση την εξής απλή διατύπωση: «Όλοι όσοι είναι γραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους δικαιούνται να ψηφίζουν».
Ηλεκτρονικά;
Ηλεκτρονικά.
Επιστολικά;
Επιστολικά.
Και για τις άλλες κατηγορίες, που έχουν ελληνική καταγωγή, αλλά δεν είναι γραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους, ας συνεχίσουμε να το συζητάμε.
Αλλά, οι 500.000 Έλληνες που έφυγαν στα χρόνια της κρίσης πρέπει να ψηφίζουν. Είναι συνταγματικό τους δικαίωμα. Και θα είναι έγκλημα να τους το στερήσετε.
Ας επιστρέψουμε όμως στη μεγάλη εικόνα.
Ο τόπος έχει ανάγκη από ένα νέο Σύνταγμα. Χωρίς αναχρονιστικές διατάξεις, χωρίς λαϊκισμούς.
Και δεν είμαστε η μόνη χώρα που το συζητάει αυτή την εποχή.
Και ο Μακρόν ανήγγειλε την πρόθεσή του να αναθεωρήσει το Σύνταγμα.
Η διαδικασία θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο. Τι συζητούν στη Γαλλία;
– Μόνο τρεις διαδοχικές θητείες βουλευτών και δημάρχων
-Κατάργηση του Ειδικού Δικαστηρίου που εκδικάζει εγκλήματα υπουργών και εκδίκασή τους από το Εφετείο του Παρισιού.
-Επιτάχυνση νομοθετικής διαδικασίας και απαγόρευση εισαγωγής άσχετων τροπολογιών.
-Ενίσχυση ανεξαρτησίας του εισαγγελικού σώματος έναντι της εκτελεστικής εξουσίας.
-Οι εισαγγελείς θα επιλέγονται και θα προάγονται από Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο.
Πρέπει λοιπόν:
Να εξαλείψουμε τη σκανδαλώδη ατιμωρησία πολιτικών
Να ενισχύσουμε την πλήρη διάκριση των εξουσιών
Να βάλουμε θητείες και στους εκλεγμένους-12 συνεχή χρόνια είναι αρκετά!
Για δημάρχους και βουλευτές! Αν θέλουν να συνεχίσουν πρέπει να κάνουν ένα διάλειμμα.
Επιπροσθέτως πρέπει:
Να εξασφαλίσουμε την πολιτική σταθερότητα
Να κατοχυρώσουμε τον φιλελεύθερο ευρωπαϊκό χαρακτήρα του κράτους
Να απελευθερώσουμε την οικονομία από τα δεσμά του κρατισμού και το δημόσιο από την παντοκρατορία των κομμάτων.
Να θωρακίσουμε τα ατομικά δικαιώματα
Να εναρμονίσουμε υποχρεώσεις και δικαιώματα με την ψηφιακή εποχή
Η Εσθονία κατοχύρωσε το 2000 στο Σύνταγμα της την πρόσβαση στο διαδίκτυο ως ατομικό δικαίωμα.
Η πρόταση μας για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας είναι λελογισμένη ενίσχυση των αρμοδιοτήτων του.
– Ο Πρόεδρος να έχει τη δυνατότητα να συγκαλεί με πρωτοβουλία του το Συμβούλιο των Πολιτικών Αρχηγών, το οποίο από άτυπο αποκτά θεσμικό χαρακτήρα.
– Να μπορεί να ορίζει τους προέδρους των Ανεξάρτητων Αρχών από κατάλογο που προτείνει η Βουλή.
– Να επιλέγει την ηγεσία της Δικαιοσύνης από τους καταλόγους που θα συντάσσουν οι ολομέλειες των Ανωτάτων Δικαστηρίων.
Και τέλος, να αποσυνδεθεί η διάλυση της Βουλής από την Προεδρική εκλογή.
Προτείνουμε:
Αν ακόμη και η τρίτη ψηφοφορία για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας, αποβεί άκαρπη, τότε παρατείνεται η θητεία του νυν Προέδρου μέχρι να εξασφαλιστεί η απαιτούμενη πλειοψηφία.
Στις ψηφοφορίες υπάρχει η δυνατότητα αλλαγής υποψηφίου προέδρου.
Εναλλακτική πρόταση.
Αν στις δύο πρώτες ψηφοφορίες δεν εκλεγεί πρόεδρος, τότε η εκλογή γίνεται από διευρυμένο εκλεκτορικό σώμα με τη συμμετοχή των ευρωβουλευτών, των περιφερειαρχών και των δημάρχων των μεγάλων πόλεων (είναι η πρόταση που είχε διατυπώσει ο Νίκος Αλιβιζάτος).
Η χώρα πρέπει να αποκτήσει σταθερούς εκλογικούς κύκλους, να μην είμαστε συνεχώς σε προεκλογικό κλίμα που προκαλεί ασφυξία στην κοινωνία και η πρόταση σας για ισοπεδωτική απλή αναλογική θα ανοίξει νέους κύκλους ακυβερνησίας.
Εμείς δεν είμαστε με τη διαλυτική απλή αναλογική, ούτε με την υπερενισχυμένη των 50 εδρών.
Πιστεύουμε σε ένα αναλογικό μπόνους για το πρώτο κόμμα, 1 έδρα για κάθε 1% πάνω από το 25%. 35%; 35 επιπλέον έδρες
Όπως πιστεύουμε και στη διπλή ψήφο. Στη μια τον τοπικό σου βουλευτή -ανεξαρτήτως κόμματος και στην άλλη την περιφερειακή λίστα του κόμματος σου. Αυτή βγάζει και το ποσοστό του κόμματος.
Αυτά όμως αφορούν τον εκλογικό νόμο και όχι το Σύνταγμα.
Συμφωνούμε όμως με την εποικοδομητική ψήφο δυσπιστίας. «Η Βουλή να μη μπορεί να ρίξει την κυβέρνηση αν συγχρόνως δεν είναι σε θέση να αναδείξει νέα», όπως έχει προτείνει η «ομάδα των έξι» στο καινοτόμο Σύνταγμα. Μάνος – Αλιβιζάτος – Γεραπετρίτης – Κτιστάκις – Βουρλούμης – Σπυρόπουλος.
Προτείνουμε όμως: Ο πρωθυπουργός που ζητάει πρόωρη προσφυγή σε εκλογές, για να αντιμετωπιστεί «εθνικό θέμα εξαιρετικής σημασίας», πρέπει να έχει την έγκριση των 3/5 της Βουλής.
Για το θέμα της ποινικής ευθύνης των υπουργών, νομίζω ότι όλοι καταλήγουμε πια στις ίδιες απόψεις:
κατάργηση των ειδικών προβλέψεων παραγραφής, ώστε να ισχύουν οι ίδιοι κανόνες παραγραφής για υπουργούς και πολίτες.
Προτείνουμε τη θεσμοθέτηση Δικαστικού Συμβουλίου με πλειοψηφία ανώτατων δικαστών και εισαγγελέων, που θα έχει την αρμοδιότητα για τη δίωξη πολιτικών προσώπων.
Η άρση ασυλίας των βουλευτών να μην είναι πλέον αρμοδιότητα της Βουλής, αλλά να αποφασίζει γι’αυτήν Δικαστικό Συμβούλιο με πλειοψηφία δικαστών και εισαγγελέων του Εφετείου.
Η ενίσχυση της ανεξαρτησίας της Δικαιοσύνης με αλλαγή του τρόπου επιλογής της ηγεσίας της είναι επιτακτική.
Ειδικά σε μια περίοδο που το μακρύ χέρι της κυβέρνησης απλώνεται ξανά στα γραφεία των εισαγγελέων.
Και θέλω εδώ να κάνω μια παρένθεση, με αφορμή την τελευταία στοχοποίηση του Κώστα Σημίτη. Το δόγμα Πολάκη – που στήριξε και ο ίδιος ο κ.Τσίπρας- είναι δείγμα ολοκληρωτικής λογικής! Εκτός αν όλα γίνονται για τα πρωτοσέλιδα και για να τροφοδοτηθεί η αγοραία ανθρωποφαγία! Η απέχθειά σας στον εκσυγχρονισμό δεν θα πρέπει να σας παρασύρει σε παραλογισμούς.
Προτείνουμε: Η ηγεσία της Δικαιοσύνης να επιλέγεται από κατάλογο προσώπων που προτείνεται από το κάθε Ανώτατο Δικαστήριο . Οι προτάσεις να συζητούνται στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας και να κατατίθενται στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ο οποίος θα επιλέγει από τον κατάλογο.
Οι αντιπρόεδροι των Ανωτάτων Δικαστηρίων επιλέγονται από την ολομέλεια του αντίστοιχου δικαστηρίου με μυστική ψηφοφορία.
Σχέσεις Εκκλησίας-Κράτους
Δε νοείται πρόοδος – και εδώ απευθύνομαι κυρίως προς τη μεριά της ΝΔ – με όρους 19ου αιώνα. Αναγνωρίζουμε την ιστορική συμβολή της Ορθοδοξίας, αλλά το κράτος πρέπε να είναι θρησκευτικά ουδέτερο. Διασφαλίζουμε πλήρως την θρησκευτική ελευθερία, αλλά η εκπαίδευση στα σχολεία μας δεν είναι υπόθεση των Μητροπολιτών. Και θέλω να προσθέσω κάποιες νέες απόψεις στη συζήτησή μας. Η Πολιτεία πρέπει να έχει εποπτεία στους τόπους λατρείας. Είναι μια κουβέντα που γίνεται αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη. Δηλαδή δεν μπορούν να λειτουργούν χωρίς έλεγχο στη σύσταση τους, ούτε εκκλησίες, ούτε τζαμιά, ούτε συναγωγές!
Και δεν μπορούν να δημιουργούνται και να ενισχύονται με υπόγειες χρηματοδοτήσεις, όπως κατά κόρον συμβαίνει πλέον στην ΕΕ, με τη Σαουδική Αραβία και την Τουρκία να ανταγωνίζονται πόσα τζαμιά θα ανοίξουν.
Αλλαγή του τρόπου στελέχωσης των ανεξάρτητων αρχών
H επιλογή των προέδρων των ανεξάρτητων αρχών, να γίνεται από τον ΠτΔ και από κατάλογο που προτείνει η Διάσκεψη των προέδρων.
Η στελέχωση των ανεξάρτητων αρχών να γίνεται με αποφάσεις των 3/5, της Διάσκεψης των Προέδρων.
Αποκομματικοποίηση του κράτους
Ενίσχυση της παρουσίας αξιοκρατικά επιλεγμένων στελεχών στην κρατική πυραμίδα.
Και η πρόταση μας:
Ασυμβίβαστο μεταξύ της ιδιότητας του ανώτατου κομματικού στελέχους και του στελέχους του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Έλεγχος στο δημόσιο χρήμα- διαφάνεια στις συμβάσεις
Να ιδρυθεί Ελεγκτική Αρχή με πλήρη ανεξαρτησία και αυτοδιοίκηση, για τον έλεγχο των εσόδων και των δαπανών του κράτους και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου.
Η Ελεγκτική Αρχή απαρτίζεται από ανώτερους δικαστικούς λειτουργούς, από ανώτερα στελέχη του δημοσίου τομέα και από τεχνοκράτες εγνωσμένου κύρους.
Ειδικό καθεστώς για την προσπάθεια αύξησης των επενδύσεων
Επιτρέπεται η παροχή με νόμο οικονομικών και φορολογικών κινήτρων για την πραγματοποίηση παραγωγικών επενδύσεων με κεφάλαια εξωτερικού.
Γι’ αυτές τις επενδύσεις θα πρέπει να υπάρξει δέσμευση του ελληνικού δημοσίου να μη μεταβάλει το νομοθετικό και φορολογικό καθεστώς και τους όρους των σχετικών αδειών επί ορισμένο χρονικό διάστημα. Έτσι θα έρθουν οι μεγάλες επενδύσεις.
Ταυτοχρόνως, θα πρέπει να προστατεύσουμε την οικονομία και την κοινωνία από τις συχνά αντιφατικές αποφάσεις κατώτερων δικαστηρίων για δημοσιονομικά ζητήματα.
Ένας ειρηνοδίκης γίνεται ξαφνικά υπερυπουργός Οικονομικών.
Και ποιος είναι ο τρόπος κατά την άποψή μας;
Ο θεσμός της πιλοτικής δίκης πρέπει να επεκταθεί. Να είναι πλέον υποχρεωτικό για όλα τα δικαστήρια όταν καταλήγουν σε κρίση περι αντισυνταγματικότητας να παραπέμπουν το ζήτημα στην ολομέλεια του αντίστοιχου ανώτατου δικαστηρίου.
Οι προτεραιότητες αλλάζουν και πρέπει να αλλάζουν ανάλογα με την εποχή.
Προστασία του περιβάλλοντος και διαγενεακή δικαιοσύνη. Είναι οι δύο νέες προτεραιότητες. Της Ευρώπης και της Ελλάδας!
Προτείνουμε:
Στις πρωταρχικές υποχρεώσεις της πολιτείας, όπως αυτές ορίζονται στο ‘Αρθρο 2, να προβλεφθεί ότι η πολιτεία μεριμνά
για την ισότητα μεταξύ των γενεών και για την άρση των ανισοτήτων που υφίστανται στην πράξη.
– καθώς, και για το ότι η πολιτεία ενεργεί για την προστασία του περιβάλλοντος, της βιοποικιλότητας και για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Το γεγονός ότι προτείνουμε η Προστασία του περιβάλλοντος και η διαγενεακή δικαιοσύνη, να προστεθούν στις πρωταρχικές υποχρεώσεις της πολιτείας του Άρθρου 2 υποδεικνύει τη σημασία που πρέπει να δώσουμε στα θέματα αυτά.
Η αναθεώρηση του Συντάγματος δεν μπορεί να είναι πια μια μαραθώνια διαδικασία που πολλές φορές καταλήγει σε αδιέξοδο!
Πρέπει να αλλάξουμε το Άρθρο 110.
Η Βουλή να μπορεί να προχωρήσει σε αναθεώρηση άρθρων του Συντάγματος (εκτός από εκείνα που αφορούν στη μορφή του πολιτεύματος) με πλειοψηφία 2/3.
Οι διατάξεις που αναθεωρούνται δεν μπορούν να αναθεωρηθούν ξανά πριν από την πάροδο 5ετίας.
Η συζήτηση για το Σύνταγμα θα έπρεπε να ήταν μια μεγάλη αφορμή για να σκεφθούμε την κρίση της Δημοκρατίας, την απογοήτευση και την αποχή των πολιτών. Και τελικά, το είδος της κοινωνίας στην οποία θα θέλαμε να ζήσουμε εμείς και τα παιδιά μας.
Αυτές οι σκέψεις πρέπει να μας οδηγήσουν στις αποφάσεις για το νέο Σύνταγμα!Και όχι τα πρόσκαιρα κομματικά συμφέροντα. Αυτά που καθοδηγούν πολύ συχνά τις αποφάσεις σε αυτή την αίθουσα. Μπορούμε; Θα φανεί σε 2 μήνες. Αν και πολύ φοβάμαι ότι ο συντηρητικός λαϊκισμός και οι άγονες κομματικές σκοπιμότητες θα προσγειώσουν ξανά την Ελλάδα στο παρελθόν και όχι στο μέλλον. Ούτε καν στο παρόν!
Φωτογραφίες: Αφροδίτη Χουλάκη
Δείτε το βίντεο από την ομιλία στη Βουλή: